Subakut Granülomatöz Tiroidit ( Ağrılı Tiroidit) :

Tiroit hastalıklarının çoğu kadınlarda daha fazla görülür. Bunun aksine bu hastalık kadın ve erkekte eşit olarak görülür. Genellikle zararsız bir gripal enfeksiyon ya da soğuk algınlığı sonrasında gelişir. Bu iltihab genellikle çok ağrılıdır ve boynunuzun ön tarafına dokunmakla bu ağrı artar. Bu ağrı çeneye, kulağa yayılabilir ve çene eklemi hastalıkları, kulak iltihapları ya da boğaz enfeksiyonlarıyla karıştırılabilir. Genellikle tiroit bezi kademeli olarak iyileşir ve normal fonksiyonuna döner. Nadiren tiroit bezi çok hasarlanmıştır ve normal fonksiyon göremez. Bu durumda kalıcı hipotiroidi gelişir ve tedavi gerekir.

Tanıda; erken dönemde, iltihabi süreç başladıktan hemen sonra hasarlanan tiroit hücrelerinden salgılanan ve ani olarak kana salınan çok miktarda tiroit hormonu nedeniyle oluşmuş hipertiroidi saptanabilir (bu hipertiroidi geçicidir). Aynı zamanda çekilen tiroid sintigrafisinde radyoiyodin konsantrasyonu olmayacaktı. Bazen bir tarafın etkilendiği tiroiditlerde bu görüntü kanser ile karışabilir. Bu durumda doktorunuz sizi yakın zamanda geçirmiş olduğunuz bir viral enfeksiyon nedeniyle sorgulamalıdır. Sizin de bu durumda yakın geçmişte ağrılı yutma gibi şikayetleriniz olduğundan söz etmeniz gereklidir.

Bazen ibuprofen ya da aspirin gibi ilaçlarla ağrı ve iltihap tedavi edilebilir. Eğer tiroit hücreleri iyileşirse ve hormon seviyeleri normale dönerse ek bir tedavi gerekmez. Ancak yukarıda bahsettiğimiz gibi kalıcı hipotiroidi gelişirse bu durumda tiroid hormon replasmanı gerekebilir.